Blog

tirsdag, juni 26, 2012

D.F. - Guanajuato - Jalisco

Nu har jeg vaeret paa YFU-tur igen! :) Denne gang var turen aendret fra de forrige aar saaleden at vi ikke tog det der populaert bliver kaldt "Ruta Maya" altsaa maya-ruten, som bestaar af feriebyen Cancun, Yucatans hovedstad Merida, Ruinerne Tulum og Chichen Itza og hvad der nu ellers er planlagt paa den tur, men i stedet havde de planlagt at tage os til Mexicos hovedstad, som vi her bare kalder Mexico eller DF (for Distrito Federal), men paa dansk Mexico City et par dage hvor vi bl.a. skulle se kunst i byen og pyramiderne i Teotihuacan og herefter den kolonielle by og hovedstad Guanajuato i staten Guanajuato, efterfulgt af et kort visit til Mexicos naeststoerste by Guadajalara med 4,5 millioner indbyggere i staten Jalisco - ud til kysten i feriebyen Puerto Vallarta i samme stat - og efter en hel koeredag tilbage til Mexico City og en tur i Six Flags.

Grunden til at de lavede en ny tur var, fordi der var mange der ikke ville betale de 10.000 pesos, som turen kostede. Det var jeg personligt meget, meget traet af, da jeg synes Cancun og Yucatan-delen af Mexico er det hele vaerd. Men, de fik altsaa deres klage igennem og den nye tur blev lavet - til 7.500 pesos! Jeg var ved at falde om da jeg saa det - det virkede saa patetisk at skaere 25% af, og det viste sig ogsaa, at de folk der klagede heller ikke tog med paa denne tur. Saa hvorfor tog vi ikke bare til Cancun?

Naa, men af sted kom jeg, og det gjorde jeg i en lousy bus til 670 pesos den 23. maj om aftenen hvor jeg, til min store aergrelse, fandt en ved foerste oejekast sur, aeldre here sidde paa saedet ved siden af. Naa men jeg kom da paa plads og hele natten gik med omkring 1 times soevn efterfulgt af 2 og derefter 1 lille time igen og da klokken var 4 begyndte den sure mand ved siden af at snakke til mig. Om jeg ville have kaffe? Om jeg var fra USA? Om jeg kom fra Chiapas? Om jeg skulle til Mexico City? Om jeg kunne lide maden i Chiapas? Om jeg kunne lide jazz? Og blablabla og han holdte slet ikke op igen. Han forstod vidst at jeg ikke gad at snakke en time senere og saa sov han videre mens jeg desvaerre ikke kunne falde i soevn igen. Men efter 13 lange timer siddende i bus ankom vi til TAPO, en af de store busstationer i Mexico City, og moedte dem fra Oaxaca og Tabasco, altsaa syden af Mexico, der ogsaa var taget af sted i bus. Vi tog en taxa til den ene lufthavn hvor vi havde moedepunkt med YFU, og hoveddelen af de 26 deltagere allerede var. Her blev vi hentet af vores bus som tog os til det 4-stjernede "Hotel Prim" i bydelen "Zona Reforma", som ligger i centrum af den aandssvagt store by. Her fik vi lidt tid til at pakke ud foer vi skulle samles og gik rundt i omraadet. Her saa en international opstilling af boder, dvs. Danmark var der saa godt nok ikke, men man kunne laese om lande og koebe mad derfra osv. Vi 4 danskere var yderst skuffede men vi gik hen og saa den populaere englestatue og derefter hen efter en is i Yoghurtland. Mmmmmh!

 Hotel Prim (og vores bus til hoejre :D )
Den fine og ret store engel inde i centrum, 15-20 min gang fra hotellet


Herefter slentrede vi tilbage og saa havde vi fritid. Saa efter lidt tid gik vi ud i byen igen, ind i det fine shoppingcenter i omraadet, hvor der til min store overraskelse laa en... MAC-BUTIK! :D Saa amok i makeup osv men fik kun koebt en ny pensel... Jojo. Aftenen gik med at gaa lidt rundt og saa videre, de to danske drenge blev snuppet med alkohol i tasken - det blev konfiskeret, saa vi danskere drak i hvert fald ikke foerste dag. Der var nok nogle af de andre fyre der roeg hash, det er de jo blevet saa vandt til her i Mexico at det kan de ikke undvaere. Gad godt vide, hvad de goer, naar de kommer hjem...

Naeste dag, den 25. maj startede vi dagen ud med morgenmad og herefter skulle vi bruge ikke mindre end tre timer paa kedelige YFU-opgaver. Hvad har vi laert i aar? Hvordan har vi udviklet os? Hvad er forskellene mellem vores egne europaeiske kulturer og den mexicanske? Hvordan vil vi tage afsked med det hele? Det var rigtig uretfaerdigt, det var rent foelelsesspil, saa jeg blev naturligvis rigtig ked af det over at skulle sidde og taenke over og skrive et brev om, hvordan jeg vil tage afsked med Mexico og specielt Gera. Men vi blev da faerdige, men med en lille aendring i planerne tog vi foerst ud at spise kinesisk - noget der undrede mig meget - og herefter havde vi slet ikke tid til at se alt det, der laa paa programmet. Vi skulle baade have set "bellas artes" som er et flot arkitekturmuseum, et revolutionsmoment og noget der hedder "hemiciclo a juarez", som er en flot bue af soejler - en stor statue altsaa... Og tilmed skulle vi have vaeret i parken Chapultepec, hvor vi skulle have vaeret paa antropologi-museum og til slottet som ogsaa fungerer som museum for historien deromkring. Det eneste vi saa var!!!: parken Chapultepec. Saa kunne vi selv soerge for at gaa op til slottet. Var yderst skuffet over YFU og deres daarlige planlaegning, da jeg bestemt ikke havde betalt for kun at se 20%. Men vi fik fritid i parken og gik da op til slottet os danskere, og god udsigt var der og fin bygning men saa var det heller ikke vildere.

 Slottet i parken Chapultepec
 Udsigten fra slottet (stor park... :) )

Herefter mente hele den unge del af YFU jo at de skulle drikke, saa jeg hoppede med paa vognen og vi koebte nogle smaa flasker, gemte dem i toejet og smuglede det med ind paa hotellet, som vi vendte tilbage til klokken 10 om aftenen. Vi havde et par sjove timer foer det gik op for de frivillige fra YFU, men det var naturligvis ingen overraskelse for nogen, da det samme foregik paa sidste tur. De slaebte os alle med ned i lobbyen og gav os en lang tale om at det gad de ikke se noget af, og hev bagefter drengene ud og skaeldte dem ud for den hash de havde roeget. Saa vi gik tilbage, der skal nok vaere nogle der fortsaettede, men jeg ringede i stedet til Gera for at hoere hvad han lavede. :)

Den 26. skulle vi have vaeret ved pyramiderne i Teotihuacan, 40 km nord for Mexico City. Det kom vi ikke. Nej, vi koerte direkte til Guanajuato, og jeg var stiktosset indtil jeg fandt ud af, at vi heldigvis kom det en af de sidste dage. Saa efter nogle timer ankom vi til den hyggelige by Guanajuato paa det hyggelige hotel "Hacienda de cobos" og saa havde vi faktisk fritid hele dagen til selv at gaa ned i centrum og kigge. Det gjorde vi saa ogsaa, men jeg var ikke specielt begejstret over denne by. Foerst om aftenen skulle vi samles, hvor vi gik ned i byen igen. Her moedtes vi ved et slags turist-arrangement hvor der var samles en 200 mennesker eller noget i den stil. Saa gik vi rundt i den gamle bydel i to timer og hoerte mariachi-musik og blev underholdt af smaa drenge. Yes.

 Udsigt over byen Guanajuato
Vores fine mariachi-agtige guides som spillede mindst en time af den to timer lange tur

Da vi kom hjem skulle folk naturligvis drikke igen. Yesh. Jeg gik i seng.

Naeste dag skulle vi en surprisetur til byen León, som er den stoerste by i Guanajuato (hovedstaden er dog Guanajuato). Her fik vi ikke mindre end tre timer til at rende rundt selv i sko- og taskeland, hvilket ikke var specielt spaendende, saa efter en halv time paa McD og en time rundt i omraadet var vi allerede traette af det, og blev noedt til at bruge endnu halvanden time paa ingenting. Da de tre timer endelig var gaaet (alle var kommet foer) og vi sad og ventede paa de frivillige fra YFU - var der en der ringede til en af de unge frivillige og spurgte hvor de blev af. Jo, vi skulle moedes klokken 4. Saa blev jeg da kun mere traet af YFU, og de tror jeg ogsaa alle var. For det havde vaeret meget tydeligt klokken 3. Men de kom tilbage efter et kvarter-tyve minutter, og vi vendte tilbage til Guanajuato. Spildt dag, taenkte jeg, da der paa programmet stod: ingenting! Saa os danskere tog altsaa selv op paa mumie-museet, det, som Guanajuato er kendt for, og saa de klammeste mumier nogensinde. Ad-ad-ad-ad-ad-ad. Herefter vendte vi tilbage til hotellet, og da det blev moerkt var der mange der ville ud at drikke - jeg gik med, men da Yara og jeg ikke lige gad sidde paa gaden og drikke oel (det er uloevligt at drikke paa offentlige steder i Mexico) gik jeg tilbage og saa tog Alberte med. Vi valgte saa at hoppe i poolen og havde det rigtig sjovt. :) Da jeg derefter gik i bad osv og i seng, fandt jeg saa ud af dagen efter at de havde drukket saa meget, at der var een der blev sendt hjem. Det kom lidt som et chok for mig at det var en af de to danske drenge, da de slet ikke var de vaerste.

Laekre mumier, mmmmmmmh...

Dagen efter skulle vi videre til Guadalajara, som foer naevnt den anden stoerste by i Mexico med 4,5 mio. indbyggere. Vi startede med at pakke ud paa det ret saa anderledes hotel, noget der forestillede et taarn i stedet for et hotel - som havde ret grimme gange, som vaerelserne viste sig at vaere ret saa flotte. Vi fik lidt fritid til at gaa i det ved siden af hotellet som var en samling bygninger med butikker, et shoppingcenter kunne man ikke kalde det, og spise frokost, og herefter moedtes vi for at blive koert ind i centrum af byen. Rigtig fint var det, og Alberte og jeg gik rundt selv og kiggede og havde det sjovt. Nogle timer senere moedtes vi igen og tog paa et cafe-agtigt spisested, men Alberte og jeg spiste ikke, vi fik en cola og kiggede paa folkene nede i parken ved siden af. Bagefter tog vi tilbage til hotellet og tror ikke der var nogen der skulle drikke efter den shame-tale vi fik af en af YFU-lederne i busturen - heldigvis! Men fik dagen efter at vide at fyrene naturligvis skulle ryge...

 Hotellet Vista Express, 4 stjerner, 14 etager i taarn-form :)
 Kirken inde i Guadalajara centrum, eller katedralen...
Altsaa, hvad det her er, det fik jeg faktisk aldrig fundet ud af, men imponerende var den!

Tidligt op! For klokken halv ni koerte bussen videre mod kysten og feriebyen Puerto Vallarta. Vi ankom en 4-5 timer senere, eeendelig, og fik tildelt vores vaerelser. Et enkelt blik ud af vinduet og Alberte og jeg skiftede til bikini og hoppede i den lunkne pool. Superlaekkert, selvom jeg foretraekker at poolvand er smaakoldt. Men de naeste to dage gik med afslapning, solslikning, badning i poolen, alt-inklusiv-mad, gaature i vandkanten nede paa stranden og underholdning om aftenen. Anden aften var det live-musik, og saa skulle de frivillige fyre da hive op i Alberte og jeg for at danse salsa. Nej, jeg danser ikke salsa.... :D Men jeg fik laert nogle basic trin, saa i en simpel, simpel, simpel, siiimpel begynderniveau-form kan jeg nu danse salsa!



Den 31. marts... Ja, hele dagen, den blev tilbragt i bus! Heldigvis var vi kun 23 tilbage + 7 frivillige, saa mange havde to saeder hver, inklusiv mig - saa kan man jo ligge ned og have det lidt mere behageligt. Yeees.

Saa om aftenen kl. 23 var vi i Mecixo City igen! Og vi stoppede hurtigt ind ved en taco-restaurant, som saa viste sig at vaere smadderdyr... Bagefter tog vi tilbage til hotellet og jeg tror alle var godt smadrede efter den lange bustur hele dagen, saa tror de fleste gik direkte i seng ligesom jeg.

Naeste dag, den 1. juni, skulle vi se pyramiderne i Teotihuacan. De ligger 40 km nord for Mexico City, saa det var kun en smuttur ud af byen paa en times tid eller halvanden. Her tilbragte vi et par timer med at se de to store pyramider, solpyramiden og maanepyramiden bliver de kaldt, blandt alle de andre mindre ruiner, og jeg fik koebt nogle fine souviniers. Herefter koerte vi ind til centrum af Mexico City, men centrum af centrum hvor endda paven har vaeret, og hvor der er et kaempe areal uden bygninger hvor der saa er smaa boder med alt fra mad til toej til smaating osv osv. Alberte og jeg fulgte stroemmen og gik ned af noget der lignede en shoppe-gaagade, saa vi fik kigget lidt butikker og koebt en is og ved enden fandt vi museet for arkitektur "Bellas Artes" og en fin bue af soejler, som hedder "El Hemiciclo a Juarez", to ting som begge stod paa programmet til foerste dag men som vi ikke havde tid til, saa det var jo heldigt at vi lige fik dem med! Vi gik herefter tilbage og vi koerte alle tilbage til hotellet for at faa aftensmad.

 Indgansskiltet ved Teotihuacan

Maanepyramiden

Arkitekturmuseet "Bellas Artes"


Sidste dag aka dagen hvor alle skulle hjem - men jeg skulle selvfoelgelig med bus, og paa grund af at det tager 12 timer blev det altsaa foerst om aftenen. Saa hvad skal man faa en hel dag til at gaa med? Tjo, os fra Oaxaca, Tabasco og Chiapas tog, efter at have sat kufferter af og koebt billetter i busterminalen, da ind til centrum igen, med metroen! En metrotur koster 3 pesos og saa kan du i princippet koere rundt i systemet hele dagen. Vildt nok. Men vi tog ind til zócalo, centrumcentrum af Mexico City hvor vi til vores overraskelse fandt voldsomt mange mennesker. Der var nemlig en slags gay-parade med transvistitter, homosexuelle fyre uden troejer og regnbueflag og hele molevitten. Yes! Vi fik tiden til at gaa og om aftenen  vendte vi til busterminalen TAPO og  kom med bussen ved 8-tiden. Og endelig, endelig, efter 12 timers overraskende meget soevn grundet det frie saede ved siden af og derfor muligheden for at ligge ned, blev jeg modtaget af den varme luft og Gera. :)

2 kommentarer:

  1. Hold da op det har da været noget af en tur ;) troede i var informeret om at i ikke må drikke ;)))

    SvarSlet
  2. Den bygning du ikke fandt ud af hvad var er et teater Ü
    Teatro Degollado

    SvarSlet